
De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) waarschuwt voor toenemende ongelijkheid in het hoger onderwijs als gevolg van toenemende digitalisering. In een rapport dat de LSVb dinsdag 15 juli heeft gepubliceerd stelt de studentenbond dat technologische ontwikkelingen onderwijskwaliteit kunnen verbeteren, maar dat studenten met beperkte financiële middelen steeds vaker de dupe zijn. Dat meldt de LSVb.
In de ‘Digitaliseringsgids 2025’ brengt de LSVb het studentenperspectief in kaart op verschillende digitaliseringsgebieden in het hoger onderwijs, zoals kunstmatige intelligentie, privacy, betaalbaarheid en afhankelijkheid van grote technologiebedrijven zoals Microsoft en Google. De studentenbond wil dat er meer aandacht komt voor de problemen die de toenemende digitalisering veroorzaakt.
Problemen van studenten
“De problemen van studenten worden te vaak vergeten bij het aanschaffen en installeren van digitale middelen,” stelt de voorzitter van de LSVb Maaike Krom. “Met deze gids willen we het studentenperspectief meer onder de aandacht brengen van hogescholen en universiteiten.”
Digitalisering
Digitalisering maakt studeren op veel vlakken makkelijker en voor een deel van de studenten ook toegankelijker, maar het brengt ook extra kosten voor studenten met zich mee. Studenten zijn steeds vaker verplicht om laptops aan te schaffen met steeds meer vereisten, ook zijn er steeds minder computers aanwezig op de onderwijsinstellingen zelf. Dit zorgt ervoor dat studeren nog duurder wordt, aldus Krom.
Niet alleen op financieel gebied neemt de kloof toe, ziet de LSVb. Er is ook een groeiende kloof in digitale vaardigheden, en zelfvertrouwen om deze vaardigheden toe te passen volgens de studentenbond. Dit leidt nu al tot een ongelijkheid in studiesucces. Daarom is er volgens de vakbond meer aandacht voor digitale vaardigheden in het onderwijs snel nodig.
Toenemend gebruik van persoonsgegevens
Een ander belangrijk punt in de digitaliseringsgids is het toenemende gebruik van persoonsgegevens van studenten. Instellingen verzamelen volgens de studentenbond steeds vaker en steeds meer gegevens over studenten. Ondanks dat deze in de meeste gevallen anoniem worden verzameld leidt dit onder een grote groep studenten tot stress en het gevoel bekeken te worden.
Zorgen over transparantie
De inzet van AI om deze gegevens te analyseren roept bovendien zorgen op bij de studentenbond over transparantie. “De uitkomsten van dergelijke algoritmes zijn ondoorzichtig en kunnen leiden tot beleid dat onbedoeld discrimineert,” laat Krom weten, “daarnaast zien we dat bestuurders zich steeds vaker beroepen op cijfers en statistieken in gesprekken met medezeggenschappers. Hierdoor worden problemen die niet uit te drukken zijn in cijfers niet aangepakt.”
De studentenbond roept onderwijsinstellingen op om studenten structureel te betrekken bij beslissingen over digitalisering. Ook de landelijke politiek speelt een belangrijke rol in de problematiek omtrent digitalisering volgens de LSVb: door de financiële positie van studenten te verbeteren kunnen meer studenten meekomen en wordt het onderwijs toegankelijker voor iedereen.
Positie van de student
De LSVb concludeert dat digitalisering grote kansen biedt, maar alleen als er meer rekening wordt gehouden met de positie van de student. “Iedere student moet profijt hebben van verbeteringen binnen het onderwijs, niet alleen degene met de nieuwste laptop en de minste privacybezwaren.”
Door: Nationale Onderwijsgids